Rozečtené knihy

Není to mým zásadním zvykem, ale momentálně mám otevřené portfolio rozečtených knih. Konkretně jsou dvě – Všichni lidé bratry jsou a Svět podle Garpa. Obvykle jsou doporučení mého muže téměř neprůstřelná, dostávájí se mi do rukou ohmatané, prověřené a přečtené knihy, ale tady jsem narazila.
Svět podle Garpa je kniha, která uchvátila snad všechny. Sledovat dětství a dospívání chlapce je téma bezedné, zvláště, je-li matka sama. Všichni říkali, že je to výborná knížka, všem se líbíla, tedy všem, se kterými jsem o tom hovořila. A když se dostala až ke mně, opravdu s očekáváním jsem ji otevřela a začetla se. Tedy – zkoušela se začíst. Dávala jsem tomu kapitolu, dvě, pět, prvních sto stran, znáte to, každý má svoje chvíle, kdy knihu odkládá. Nic nepomohlo. Tak jsem usoudila, že za dvacet let bych to mohla zkusit znovu a knihu jsem odložila do příruční knihovničky, neb to byl nevhodný dar, bo muž můj to už četl, ale říkal, že zlatý fond se dá rozšířovat stále. A tak tam tak stojí a čeká (na mě).
Všichni lidé bratry jsou , druhý z pilířů mých rozečtených knih má důvod své nedočtenosti někde úplně jinde – ve mně. Přece jen – je to tématika poválečná, německá a neodmyslitelně k tomu patří i koncentrační tábory. A to je ten kámen úrazu. Maje bujnou fantazii, stačí snad jen vyslovit slovo koncentrační a to utrpení můžu přímo nahmatat. Já s těmi lidmi trpím od příchodu do jejich nejhorší smrti a tak pokaždé, když se tam nějaké scény popisující útrapy těchto lidí vyskytnou, musím to rozdýchat. Jakkoliv je příběh úžasný, je to krásně napsané, obávám se, že dočtení je dosti v nedohlednu. Ano, já vím, je to škoda, ale věřte mi, je to silnější než já…

Published in: on 12 Únor 2009 at 22:43  Napsat komentář  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2009/02/12/rozectene-knihy/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Napsat komentář

