Knihovna (v Praze)

Je mi to jasné – zatímco milión lidí bydlících v Praze a blízkém okolí trne, jestli se tak knihovna na Letné postaví nebo, dalším devíti miliónům je to s prominutím u prdele a je jim srdečně jedno, jestli ti pražáci tam budou mít takovou nebo makovou stavbu. To je prostě realita, se kterou se nedá nic dělat, jakkoliv by alespoň polovina z těch devíti miliónu byla knížkomilovná až za hrob.

Musím zde zcela veřejně přiznat, že já jsem byla v naší Prazšké Dvojce II. ta, která byla PRO. Muž byl proti. Mně se ten nápad líbil, jak to vypadalo, jaké to je aerodynamické, hladké, pěkné, barevné a na knihovnu neotřelé. Inu, nadšená laická veřejnost. Proč to nechtěli postavit a utráceli děsný prachy jen za soutěž a pak o tom dlouhosáhle kecali, mi přišlo zcela záhadou, ale říkala jsem si, že národní knihovnu máme jen jednu, tak je to třeba důkladně probrat. Pak to stopli, pan Kaplický umřel, ještě tu bylo pár nadšenců, kteří to chtěli a pak ticho po pěšině. OK, říkala jsem si, je to škoda, mohlo to byt takové moderní…

Jak říkám – BYLA jsem pro. A to až do okamžiku, kdy jsem si přečetla tento <článek> a bylo vymalováno. Tak si to taky přečtěte, jestli vás ta problematika zajímá a jsem zvědavá, co se objeví v komentářích od pana Jezevce, Tomáše a Marka. Když jsem četla tuto zdrcující věcnou a evidentně profesionální kritiku, říkala jsem si, že je to nakonec dobře, že to zatím nestojí, když už nic, aspoň není po čem sprejovat…

Published in: on 26 Březen 2009 at 23:08  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2009/03/26/knihovna-v-praze/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Komentáře: 4Napsat komentář

  1. Existují celkem 4 dokumenty od téhož autora, tohle byl tuším ten úplně první. Můžete si o ně napsat, pošle Vám je, alespoň mě je poslal 🙂 nebo googlit. Jinak celkový problém je v tom, že lidé nemyslí a nečtou, řada z nich dochází až velmi pozdě k tomu, že ta knihovna je zviditelnění ega jednoho architekta za naše peníze. Taky Vám to trvalo docela dlouho 🙂

    • Trvalo to dlouho, ale aspoň na to došlo a jeste jsem to veřejně přiznala, což je myslim dosti velké pokání. A ještě ke všemu jsem to musela přiznat manželovi, že jsem veřila pozlátku a to je mysllím eště větší pokání.

  2. Já byl od začátku proti knihovně a to nejen z celkem evidentních stavebně-technických důvodů uvedených v odkazovaném textu; ostatně nejen těchto, otázkou je taky třeba údržba (čištění) fasády, atd atd. Nejen proto že taková hypermoderní plechová stavba se hodí někam do průmyslové zony spíš než ke Hradu, nebo kvůli prasečinám se zákazem uložení knih pod zem platným jenom pro někoho. Ale třeba taky proto, že „anonymní“ soutěž vyhodnocovaly m.j. Kaplického mnohaletá (ex)partnerka a ještě jedna kamoška – a že honoráře za to že se nic neudělá, byly neobvykle opulentní.
    Jinak míním, že pokud bylo se soutěží všechno košer (jakože tomu skutečně nevěřím), a pokud jsem odkecaný staromilec a nerozumím modernímu umění (na to jsem pyšný a mám na to právo) – že problém tkví v něčem zcela zásadním: zadavatelé pana architekta sprostě obelhali. Nevím kdo mu nablil, že Praha hledá extravagantní stavbu, která se stane novou dominantou Prahy. Ve skutečnosti Praha hledala KNIHOVNU NA KNÍŽKY. Nejsem si jist, že musela být zrovna na letenské pláni, kam se nedá zajet ani zaparkovat – proč nemohla být třeba na Zličíně, v Letňanech, v Ruzyni – někde blízko u dálnice a v dosahu MHD, ale taky s neomezenou parkovací plochou. Nejsem si jist, že taková věc jako Národní Knihovna musí být za každou cenu třeskutá a kontroverzní, proč nemůže být normální a elegantní například jako Národní Muzeum nebo Národní Divadlo.

    A last but not least: při uvažovaných nákladech bych doporučoval ty nechutné miliardy spíš investovat do plošné digitalizace a paušálních smluv na autorská práva knih v této podobě (případně s možností prezenčního výtisku), a povinné výtisky knih jen silážovat hermeticky uzavřené někde v deponce a už je nepůjčovat. Kdo chce knihu jako umělecký atrefakt, ať si jí koupí – a kdo si chce knihu jen zadarmo přečíst, nechť se spokojí s PDFkem. To už ale nesouvisí tolik s Kaplickým, jako s obdrženou hodnotou za objem financí.

  3. Peti,
    ja, jako velice velka konzerva jsem tu knihovnu-to-be-built jiz davno zhodnotil jako hnusnou. Bez ohledu na to, ze se do stredovekeho mesta nehodi, lzive uvedeni vysky, lhani u tendrove komise (treba sklady v podzemi) a nadsene budovatelske propagandy „pokrokove multi-kulti“ fronty. Vsechny tyto dodatecne dukazy jenom potvrzuji moji averzi 🙂
    Ale je dobre ze jsi prohlidla, priste se klidne zeptej mne, ja ti to reknu i rovnou 🙂
    Marek


Napsat komentář

