Poučený turista

Ať už vyrážím na Křivoklát nebo do Istambulu, jsem vždy poučený turista. O daném místě si přečtu, prohlédnu si fotky, názory, podpory krajů apod. Velmi se to hodí, neb si jednak udělám obrázek o daném místně a jednak pak nejsem příliš (nepříjemně překvapena). Tedy vyrážím-li do kraje, kde lišky dávají dobrou noc a místní nevycházejí bez medvědobijky, mám s sebou jídlo, neb hospu tam sice mít budou, ale teplé bude tak maximálně pivo. Jedu-li do turisticky atraktivní oblasti, beru si vodu, nebo aspoň nádobu na vodu, protože mě nebaví dvacet korun za půl litru. Stejně tak nečekám, že chaloupka-usedlost mě bude bavit celý den, zatímco na Telč by mi nestačily dny dva.

Podobně tomu je i s dovolenou v cizině. Tuším, že Bulharsko už není to, co bylo za našich rodičů, že se tam domluvím, ceny budou mírné a záchodky, no, řekněme nádražní. Tuším, že vyrážíme-li letos do Itálie, bude to trochu jiný folkór. Bude sieta, bo jedeme na jih, ceny budou tvrdšího ražení, bo budeme na ostrově a místní obyvatelé budou trochu zvláštní, jak už to tak na ostrovech bývá. Letos razíme na Ischii. Místo, které turistovi kromě moře nabízí také termální prameny (ano, onemocnění ischias je opravdu od tohoto ostrova odvislé). Je mi jasné, že pláž nemáme pod nosem, že bydlíme na kopci, že fotky hotolého pokoje mají k realitě ještě notnou dávku cesty a že tam kromě nás budou i movitější turisté, nehledě na to, že jedeme ze začátku italských prázdnin, takže všude bude Italů jako máku. Maje Neapol za zády, tuším mafii, maje Capri před sebou, tuším výlet.

Je mi jasné, že jídlo bude střídmé, personál nestálý a nikdo se ze mě jako z turisti na zadek naposadí, když jich do těchto míst každý rok přijede asi šest mega. Jsem připravena téměr na vše a těším se. Na moře, na písek, na Aragonský hrad, na italštinu, která se mi líbí, a doufám, že jim francoužština bude milejší než angličtina a v nejhorším tasím ruštinu. Také vím, že původní plán nahoře bez je třeba rychle opustit neb je to tam zakázané, co se koupání týče, a o opalování jsem se dočetla, že pro pruderní Italky není problém zavolat karabiniéry a pro ty zase není problém nasolit vám pokutu sto eur. Takže nové plavky na sebe nedaly dlouho čekat…

Proč to píšu – když už jsem si na internetu hledala něco málo o místě a hotelu, kam jedeme, našla jsem spoustu reakcí nemile překvapených turistů. Jedná dáma se rozčilovala, že bazén si neosvěžil. Ostatně, jak by mohl, když byl plný termální vody. Další dáma si stěžovala na jídlo, protože prý měli pořád šunky a sýr. Nepamatuju se, že bychom v posledním půl roce snídalí skrzevá dietu něco jiného. Když psali v průvodci domácí italská strava, byla jiná turistka překvapena, že byly pořád těstoviny. No, chápu, že italský kuchyně nejsou jen těstoviny – ale na druhou stranu – hlavně, že je nemusím vařit já. A známe to – je to výborné, hlavně, že to uvařil někdo jiný. (Kancelář upřesňuje – toto lidové přísloví zní jinak: Je to dobrý, hlavně že je toho dost)

I přes další úskalí, která jsem možná neodhalila, se těším. I když tuším, že se nějakému tomu cestování na pláž asi nevyhnu, jsem na to připravena. Mám v hlavě plán, kam všude pojedeme, co bychom měli vidět a zažít a doufám, že zpáteční cesta autobusem (neboť TAM letíme) bude přežitelné, rozhodně – lepší než kdyby nás letadlo vyplivlo ve tři ráno na letišti a pak za osm stovek cesta domů.
Prostě jak říkal kamarád Vladimír – lepší láhev poloplná než poloprázdná. Tak doufám, že i vaše dovolené mají svoje pozitiva a na úskalí jste připraveni a jen málokrát nemile překvapeni. Prázdninám zdar.

Published in: on 27 července 2009 at 19:32  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2009/07/27/pouceny-turista/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentNapsat komentář

  1. Viel Spaß! 😎


Zanechat Odpověď

