Ischia – ostrov stokrát jinak – Díl třetí

Takže moře, pláže, výlet a ubytování máme povšechně za sebou, zbývá nám – co jiného než potrava. Jak pro tělo, tak pro ducha. Začnu slastmi pozemskými a pak se odeberu do vyšších sfér.

1. Pasta forever

1.1 Organizace

Jídlo jsme měli organizované a to jak snídaně, tak večeře, tedy klasika polopenze, výhodu to dle mého má v tom, že ráno je co zakousnout, celý den pak mohou být turisté na cestách, ochutnávát místní jídlo a večer pak zmožení snědí prakticky cokoliv. V našem případě jsme měli organizaci dvojitou, neboť jsme to měli formou servírovanou. Tedy – ráno jsme dorazili na snídani, žádné bufety a švédské stoly, pěkně přidělené máslo, italský chléb, croissant, marmoška, nutela, plátkový sýr a šunka/salám (charaktistika – něco mezi chorizo a uherákem). Tak jsme to do sebe tlačili a k tomu popíjeli buď horký čaj nebo naprosto skvělou kávu se šlehaným mlékem. Jistota každého dne.
Večere vypadaly podobně. Tři chody. Přišli jsme, dostali jsme talíř těstovin, a když jsem zjistila, co to znamená opravdové „al – dente“, chápu, že doma rozvařuju. Pak byl druhý chod – maso a nějaká zelenina k tomu, přikusovat ten jejich výtečný chleba bylo zcela nezbytné a následoval chod třetí – ovoce. Ze začátku nám nosili, co chtěli, pak to, co jsme chtěli my (bo jsme se to naučili italsky a byl pokoj).
Hlad jsme rozhodně neměli, byla to oproti strkanicím u švédských stolů změna a žádné přejídání nehrozilo.

1.2 Co je co v italské kuchyni

Takže na prvním místě jsou těstoviny (pasta). Nejlepší jsou domácí, ručně dělané. Pak až ty kupované. Těstoviny se prakticky nedovařují, alespoň z našeho hlediska, a protože jsou nejdůležitejší, je omáčka k nim méně podstatná a tak se jí dává opravdu málo. Pasta je něco jako nezbytný chod jídla a rozhodně se nepoužívá jako příloha, třeba jako když my máme kolínka a maso.
V obchodě těstoviny zabírají asi tak dva až tři regály odshora dolů plné těstovin, a že mohou mít špagety různý průměr jsem fakt netušila. Taky jsme si jako trofej z dovolené přivezli celou tašku různých past.
Řekla bych, že zatímco my máme náš chleba a nedáme na něj dopustit, oni mají svoje těstoviny.
Kdyby nesnídali croissant a piccolo café, určitě by snídali těstoviny.
Zásadní místo zaujímá italský chléb. Je fakt božský. Tlustá vypečená kůrka a lehký bílý střed. Na vytírání omáček jako dělané. Docela zajímavé je, že chleba se kupuje na váhu. Každý bocník je jiný, v peci pečený a tak si jeden vyberete, oni vám ho zváží, rupnou tam cenovku a bonžorno :- ).

1.3 Kde se co kupuje

Vtipné je, že většina sámošek, které tam mají, má super velký krájecí stroj přímo v obchodě a na tom krájí na milimetrové plátky salámy. První a poslední je prochuto (crudo-sušené) a tom to celé stojí. Jsou pak i další salámy a šunky, co tam prodávají, ale toto se točí ve velkém. Vůbec se nedivím, je to tak dobré, že se to dá žřát s prominutím bez chleba a furt. Cena je tak 10-11 EUR za kilo, ten servis, co vám k tomu poskytnou, to bych platila i 15 EUR za kilo. Bohovské. Pečivo se v samoškách prodává také, tak 4-5 druhů. Chleba, houstičky, bagety a něco jako suchá pizza, která se plní (tím skvělým prochutto).
Zelenina (stejně jako ovoce) je poměrně drahá, osobně bych řekla, že ani nevypadala moc dobře. Z ovoce byly nejlepší broskve, pak fíky, melouny a hrušky. Ovozel se dá koupit u místních prodejců, kteří obvykle někdo stojí s takovým vozíkem, na něm je vyskládané vše, co je k prodeji a rukama nohama se domluvíte, co kolik stojí a kolik toho chcete, odhad ceny je – řekla bych na ksicht.
Ryby se prodávají v rybárně, kde to trochu vypadá jako ve zmerimexu, jen ti raci a garnáti mají klepeta stažená páskou. Ceny ryb tak od 10 EUR za kilo a výše, chobotnice a olihně tak za 25 EUR. Vše v ledu, na místě vám to očistí, dobrý byznys.
Masny jsme také viděli, ale nebyli uvnitř, takže nemohu sloužit.

Opusťme teď tělo a přenesme se na ducha

2. Čtení, čtení, nad tebe není

2.1 Ty nejlepší kousky

Ano, přiznávám, vzala jsem si málo knížek. Je to sice relativní pojem vzít si knížek dost, protože to se nedá nikdy odhadnout, ale co už. Kamarádka mi půjčila od Stephana Kinga Ostrov Duma Bay a to je kniha, která mě uchvátila a vcucla natolik, že jsem se někdy zapomínala jít koupat a můj muž mě musel do vody honit.
Pořád jsem chtěla vědět, jak to bude pokračovat, co se stane a zároveň jsem si velmi přála, aby to neskončilo, i když JAK to skončí mě zajímalo snad nejvíc. Prostě typický King… Pokud jste ještě nečetli, vřele doporučuji.
Druhou knihou bylo Lee Child – Není co ztratit. Od tohoto autora jsem ještě nikdy nic nečetla, ale vidim, jak se to v knihovně točí jak na kolovrátku, doma se to pomalu neohřeje, muž říkal – je to dobré, vklidu to můžeš číst. Udělal mi malé školení, kdo je hlavní hrdina a dala jsem se do toho. SUPER. Fakt dobré. Autor sice na rozdíl od Kinga nejde do hloubku a některé věci zůstávají pozornému čtenáři skryty, ale fakt se to dá číst, je to napínavé a lehké, na dovolenou jako stvořené. Sice je to tlustá bichle, ale je tam velké řádkování i velká písmena, takže se to dá za tři dny intenzívnějšího čtení zvládnout.

2.2 Braky

Zapůjčila mi jiná známá – Základy mužského šovinismu od Josefa Hausmanna. Ne, to fakt nebyla kniha pro mne, ne že bych jí nerozuměla, ale na tohle já nehraju, nemohla jsem to číst. Pohádkář od Báry Nesvadbové.
Když to muž uviděl doma, okamžitě mi to zakázal číst a říkal, že jestli to budu vytahovat při společené cestě autobusem, že si odsedne. No, řekněme takto – ženský „víveg“ a číst se to nedalo, brala jsem si příběh hlavní postavy k srdci a velmi osobně a v okamžiku, kdy popisovala, jak jí zemřela babička, jsem to vzdala, protože jsem u toho skoro pořád brečela. Třetí – Vážně jste to nečetli od Jana Hrušínského jsou starší fejetony psané na aktuální téma před cca pěti lety, takže se to ukázalo jako dosti neaktuální. Tak jsem přečetla půlku a s díky vrátila.

Published in: on 19 srpna 2009 at 08:48  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2009/08/19/ischia-ostrov-stokrat-jinak-dil-treti/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentNapsat komentář

  1. Doporučuji přečíst článek na Slovensku webu Neapol.sk (http://www.neapol.sk/ostrov-ischia-plny-termalnych-pramenov), jsou tam zajímavé informace, které se mohou hodit.


Zanechat Odpověď

