Pořád dokola

Zřejmě stejně tak jako já znáte pár lidí, kteří vám s kamennou tváří a bez uzardění řeknou, že za celý svůj dosavadní život přečetli jen jednu knihu. V těchto případech se ani neptám jakou, protože to nemá zcela žádnou vypovídající hodnotu.
Osobně mám sousloví jednu knihu spojenou s něčím zcela jiným. Jakou jednu knihu dokážu číst pořád dokola. S oblibou se na to ptám svých přátel – čtenářů a někdy žasnu, co vše se dá číst pořád.

Osobně mohu číst pořád dokola Tajný deník Adriana Moleho od Sue Townsendové, Angličanky, která napsala deník dospívající anglického chlapce. Jak říká můj muž – je to dobré jako chleba. Deníková forma je pekelně vděčná, humor je zde opravdu anglicky břitký a čte se to skoro samo.

Další v řadě je pak knižní scénář filmu Akumulátor, ten znám už skoro zpaměti. Je věrnou kopií filmu a přijde mi pořád dobrý. Scénář i film. A kniha je jen takovou třešničkou, kterou lze slupnout za jeden večer.

Nedávno jsem do této sbírky knížek přiřadila Hrdého Budžese, který se mi líbí čím dál tím víc. Kniha má také zvukovou podobu na dvou cédéčkách a samozřejmě slavné divadelní představení, které mám vypaléné na dývku. Dá se to vidět jako díla pana Cimrmana – pořád dokola a furt je to dobré a je tam co objevovat. Stejně tak v knize. Navíc – snad kdyby se mi tato politická doba zdála zvláštní, po přečtení dvou kapitol Hrdého Budžese je mi jasné, že ten režim, co tu byl předím, byl ještě sto krát zvláštnější.

Závěrem bych svůj výčet doplnila perlou české literatury, knihou, která se stala vítězkou soutěže Kniha mého srdce – Saturnin. Je to něco, co se dá dle mého číst FURT. A filmové zpracování? Nekonečně dobré, věrné a co postava, to role na malého Oskara. Těžko říci, co pana Jirotku k napsání tak dokonalé knihy vedlo, ale povedlo se mu to mistrně a jsem ráda, že tato kniha vyhrála a předstihla tak toho podivína Malého prince, kterého jsem NIKDY nepochopila a jak to tak vypadá, nikdy nepochopím, protože ještě stále nemám odvahu si to přečíst. Ale o tom jindy…

A co Vaše furt-dokola knížky? Máte, nemáte? Pochlubte se a rozšiřte nám obzory, budeme vám třeba napříště vděčni :- )

Published in: on 25 Říjen 2009 at 22:36  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2009/10/25/porad-dokola/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Komentáře: 8Napsat komentář

  1. Pán prstenů – tohle mám přečteno asi 15x (celé) a určité pasáže už ani nejsem schopen spočítat.
    Cokoli od Miloše Hubáčka – sice jsou to „faktografické“ knihy o II. světové válce, ale ten člověk je naprosto úžasný v tom, že ta fakta umí podat téměř beletristicky.
    Šógun (James Clavell) – taky mohu doporučit.

    K odvaze si něco přečíst – já se zase před 15-ti lety četl Loď mrtvých (B. Traven) a považuji to za NEJ NEJ NEJ knihu, jakou jsem kdy četl – tak byl ten zážitek silný. A od té doby nemám odvahu si ji přečíst znovu, abych si ten zážitek nezkazil. Takže válčím sám se sebou – přečíst, nebo ne?

    • Nemohu znovu prečícst Egypťana Sinueta.
      Šogúna jsem zkoušela už dvakrát začít, kniha má evidentně prvky toho, že se mi to bude libit, ale prvnich sto stránek ne a ne přelouskat.
      Kazdopádně díky za tipy, ty se hodí vždycky

  2. knížek, které jsem přečetl více než 10x, mám několik set. vesměs ale oddychové blbosti, například francisovy detektivky, iq testy, nebo „jak se jmenuje tahle knížka“. satrunina potvrzuju, ten asi vede. (skutečnost, že se do knih mého srdce dostal harry potter, považuji skutečně za nemravnost)

    • Co je na Potterovi nemravného? 🙂
      Skvělý je první díl namluvený Lábusem, taky jsem poslouchal 2.díl v angličtině, četl ho Stephen Fry.
      Jinak pořád dokola můžu číst třeba Blázny z Hepteridy od Součka a cokoliv, co napsal Forsyth (raději v originále, překlady mu dost ubírají).
      Malého Prince jsem taky nedočetl, připadá mi moc melancholický.

    • Promiňte, mohl bych dostat vysvětlení, co je na Potterovi nemravného? Ano, pro mě osobně to taky není knížka, kterou bych musel číst několikrát (kniha, film a následně čtení dětem fakt stačí), ale je to opravdu čtivé, nápadité a opravdu hezké.

      • názor, že harry potter je asi jako macdonald, uspokojí ale nenadchne, zcela bez fantazie, a s daleko lepším marketingem než kvalitou – je sice můj vlastní, ale nikomu ho nevnucuji, neb vkus je nesdělitelný a nemá žádné objektivní benchmarky.

        nemravnost spatřuji především v tom, že „hrdina“ se narodil jako vyvolený a obdařený nadpřirozenými schopnostmi, nemusel si tedy nic zasloužit a nic umět. nejsem si jist zda chci takový vzor. specificky pro české děti pak nechápu to nadšení – vždyť všechna kouzla už známe. létající koště ze saxány, kouzlící děti z utrženého sluchátka, . . . . nemusel bych to číst ani jednou. ale jak pravím – kniha mého srdce je jan zlatý slavík, nikoliv o kvalitě ale o popularitě. tím spíš potěší, když se tam občas prolne nějaký saturnin nebo langerová.

  3. Opakovaně jsem četla Český román od Olgy Scheinpflugové a vždycky mě to dostane a dožene k slzám. Pak o Olze Havlové od Pavla Kosatíka Člověk má dělat to, nač má sílu. To čtu v těžkých chvílích a opravdu to dodává sílu. Jinak jakmile mně chytne autor, tak nepřestanu dokud ho nepřečtu, např. Antona Myrera, Joy Fieldingovou.
    V knihách mého srdce byla naprosto oprávněně Betty McDonaldová, škoda,že toho nenapsala víc.

  4. Knihy, ktere ctu porad dokola a vyslovene se tesim az alespon trochu pozapomenu jejich pribeh je nekolik. Z beletrie urcite Frantisek Kozik: Nejvetsi z Pierotu, z mladi se mi strasne libi (a znovu si prectu jednou za 58 let) Thompson Seton: Dva divosi, Jack London: Bily den, Jack Shaefer: Muz se srdcem kovboje, ze sci-fi pak Orson Scott Card: Enderova hra, za fantasy Michael Scott Rohan: Zimni letopisy


Napsat komentář

