Můj první papíňák

Papínův hrnec, papíňák, tlakáč. Říká se tomu různě a různé jsou k tomuto nástroji vaření i vztahy. Babička v tom vařila prakticky úplně všechno, od polívky přes brambory po maso. U rodičů se v tom vařily brambory slípkám, a srdíčko – hovězí. Obvykle to mělo nahoře takovou vtipnou otáčivou pojistku, kterou unikala pára.

Máti pak pořídila upgrade a hrnec pojistku neměl, zato byl jakýsi celý oválný a chtělo to vyšší IQ, když to bylo potřeba zavřít. Veskrze mi na všech vadilo, že jejich umývání (zejména pokličky) je prostě zatrest. Navíc ta pitomá guma. Děsila jsem se chvíle, kdy mamka splní svůj slib a koupí mi ten papiňák k narozeninám/Vánocům.

Usoudila jsem tedy, že obrana je nejlepší útok a za ztržené peníze z Vánoc (však vy si už něco, co potřebujete, koupíte), jsem opravdu jeden hrnec tlakový zakoupila. Koupi samozřejmě předcházel průzkum trhu. Dost se mi líbílo, že asi pěti-šesti litrový hrnec se dá koupit za devět stovek nebo za šest tísíc (ten byl opravdu vychytaný). Moje kritéria byla: Velikost do pěti litrů, jednoduché ovládání poklice a hlavně co nejlepší udržovatelnost. Viděla jsem sklokeramické barevné kousky za sedm tisíc. Sice byly dva v sadě, ale zase jenom jeda poklice…, no moc mě to nebralo…

Vítezem se tedy stal cca čtyřlitrový hrnec od belgické firmy BergHoff. Prošel testem znavým: Ať si to vyzkouší pan manžel. Ten takto učinil, zvládl poklicí hrnec zavřít a zase otevřít aniž narušil statiku obchodu a tak jsem do něho šla. Od té doby se nám lehce změnil jídelníček. Jíme hovězí a je měkké. Luštěniny jsou také měkké a dělání vývaru z čehokoliv se stalo záležitosti osmi minut, než to do toho kastrólu našupu, zavřu a postavím na plotýnku.

Jistě, syčí to, ale je to fakt bezpečné, což je nejčastější argument toho, proč si to nechtějí některé kámošky koupit. A ano, přiznávám, že je to fakt rychlé. Ale asi největší úspěch vidím v tom, že je z toho to maso opravdu měkké. Tak pokud ještě váháte, zda do toho jít nebo ano, za mě říkám OK, přinejhorším ho někomu dáte…

Published in: on 5 dubna 2010 at 12:44  2 komentáře  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2010/04/05/muj-prvni-papinak/trackback/

RSS feed for comments on this post.

komentáře 2Napsat komentář

  1. Souhlas, ty nové papiňáky jsou skvělé, ještě si můžeš vybrat pod jakým tlakem chceš vařit.

  2. Papiňák? Ten předmět neznám. Ale pochybuji, že sójové maso by mohlo být měkší než je =)


Zanechat Odpověď

