Když učím

Ano, ještě pořád učím češtinu. K prvnímu studentovi Henrymu mi přibyl ještě jeden – Pete. Abych řekla pravdu – přišla jsem k němu jako slepá k houslím, ale jsou nabídky (a poptávky), které nelze odmítnout, a tak jsem to vzala jako výzvu a šla do toho.

Pěkné je, že jak jsou borci jen dva, a každého učím samostatně, tak to přínáší zajímavá úskalí a srovnání. Co se týka úskalí, ty si nechám na jindy, co se týká srovnání – o to se podělím níže, protože mě děsně baví.

Když mám naplánovanou hodinu s Henrym, tak to je jako když jdou dva getlemani na golf. Smluví si místo, dojedou tam svým oblíbeným Bentley, podají si ruce před zápasem a jdou hrát. Zásadní je, že hrají spolu. Jsou k sobě neobyčejně zdvořilí, ohleduplní, dávají si navzájem přednost a jen lehce opravují sobě navzájem své chyby… (nepleť si, please moustard and moustache) (slovo růžový prosím nepiš rougovee), a vůbec se jedná o společnou hru, kterou si oba hráči užijí až do vyčerpání všech možností, jamek a schopnosti se soustředit. Vzájemné naplnění po hře se sdělováno ještě dlouho po jejím skončení.

Když mám hodinu s Petem, obléknu si drátěnou kroužkovanou košili, nasadím brnění, sklopím hledí helmice a vyrazím. S takovým tím bocem v ruce. PROTI mně jede Pete. Je to Welšan, takže má zřejmě jen kus nějakého hadru, v ruce dláto (bo je kamenosochař) a pere to do mě hlava nehlava. Po střetu dojedeme každý na svůj konec kolbiště a vyrážíme znovu. Samozřejmě zde nechybějící slovní útoky a osočování KDO má co ve svém jazyce těžší. Vzájemné výčitky mnohdy ovládnou část vyučovací hodiny a předhazujeme si výslovnost (slova jako čtyři, lžička, proč říkáté tuška a píšete tužka? A co vy – píšete ocean, čtete oušn? To je fér?) Zatímco na „hodině golfu“ jsou gramatická pravidla přijímána jako fakt, zde musím se zvednutým hledím vysvětlovat každičký jev. O vysvětlení skloňování jsem byla vyloženě požádána. Je to prostě boj. Ztráty sice nejsou, ale vyčerpání značné. Na obou stranách. Přesto neumdléváme a snažíme se dosáhnout každý svého vlastního cíle…

Každopádně teď čtu Čeština pro střední školy nebo Chystáme se k maturitě z českého jazyka – část Mluvnice. Také čtu Pravidla českého pravopisu. Dále se dost často vyskytuju v oddělení dětském, kde se snažím ulovit nějakou dětskou knížku, abychom si mohli v obou hodinách procvičit čtení a Co vidíš na obrázku. Ne, zatím jsem na žádnou rozumné učebnici češtiny pro cizince nenarazila, Henry minule s úsměvem poznamenal, že se domnívá, že zřejmě jednou jednu napíšu, že si je tím poměrně jistý. Doufám, že důvěru ve mě vložené nezklamu :- ).

Když už nic, pěkně tato výuka rozšiřujem moje i jejich obzory a nutí nás přemýšlet nad jinými, mnohdy až nečekaným (jazykovými) jevy a milovat svůj vlastní jazyk v jeho jednoduchosti (angličtina) a květnatosti (čeština).

Published in: on 9 Duben 2010 at 07:33  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2010/04/09/kdyz-ucim/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentNapsat komentář

  1. Moc pěkné vypodobnění obou žáků, úplně jsem je před sebou viděla.


Zanechat Odpověď

