Salát, salát, salát

Salát – mám na mysli hlávkový. Když jsem bydlela u rodičů, slyšela jsem o něm prakticky od března. Vždycky to bylo problematické – o kolik zdražila přísada, že to všude zavazí – domácí předpěstování za oknem. Že je to sice vysazené na záhonku, ale špatně to roste. Že jsou přízemní mrazíky. Že to žerou dřepčíci (nebo jiní brouci). Že to má moc sucha. Že je moc vlhko. Prostě furt. Když už se salát jakž tak chytl, trvalo to neobyčejně dlouho, než vyrostl a udělal nějakou to hlávku. Pak nastal slavnostní den a byl „knedlík s vodou“ a prvním salátem.

Hned vysvětlím – Knedlík s vodou je jídlo jako dělané k prvnímu salátu – upeče se vepřová pečeně na kmínu a cibuli a dost se to podleje, čímž vznikne poměrně jemná šťáva, udělá se knedlík a ten první salát. Máme tedy na talířku kus masa, vodu, knedlík, přijídáte ten první salát, ze kterého vám zálivka trochu kape do té vodové omáčky, prostě knedlík s vodou.

Pak bylo salátu děsně moc a furt jsme měli salát. Pak bylo léto, salát nebyl a na podzim stejná procedůra. No, rozhodně nic, co byste mohli praktikovat na balkóně a sami. Nicméně salát je tak zdravý, že jsem usoudila, že se s tím musí něco udělat. Snad omylem shlédla jsem reportáž (asi v Receptáři), kde měl pán parádní rešení – nahusto nasil do květináče-truhlíku salátové semínko, to vyklíčilo vyrostlo a už s tím nic nedělal. Tím pádem – nebyly hlávka, ale byly listy, bylo toho hodně, dalo se to pěkně trhat a bylo to pořád.

Paráda. Tak jsem si řekla, že do toho jdu taky. Koupila jsem devět kousků přísady (tedy – malé napěstované rostlinky napikýrované v takových malých vaničkách, ze kterých vám to při koupi vyndají a domů si to donesete s trochou hlíny a s tou to zasadíte), květináč a hlínu jsem měla, tak jsem to zasadila a bylo to. Roste to výborně. Je to za sklem na balkóně, zalívám to konvičkou na domácí rostliny a salát se těší dobrému zdraví. Listy otrhávám průběžně jak dorůstají, takže salát (hlávka) z toho sice nebude, ale jako přídavek na obložený chleba se to hodí dokonale.

Dále jsem zakoupila semeno salátu, něco odolného na pole a hlínu. Z truhlíku jsem vyhodilo vše, co krutou zimu nepřežilo, a nahusto zasela ta semínka, zasypala zeminou a zalila. Do týdne se objevilo spousta lístků, které pomalu, ale jistě rostou. Průběžně zalévám, dívám se na ně a povzbuzuju je, aby rostly ještě víc. Jsem na ně pyšná a hádám, že tak do 3 týdnů bude i na salát.

Přikládám pár fotek. Chtěla jsem vás trochu inspirovat, protože chápu, že ne vždy je místo,prostor a čas anebo ochota salát pěstovat tradičně nebo si jednou za čas koupit utahanou hlávku salátu v obchodě. Chápu, že ne všichni máme sousedy, kteří se s nám o nějaký ten salát rádi rozdělí. Někoho možná nebere hlávkový salát, ale baví ho jako ozdoba na chleba nebo tak něco. Tak doufám, že jsem nabídla řešení, osobně si myslím, že touto metodou prostě není nikdy pozdě. Neříkám, že jsem objevila Ameriku, jen jsem ji chtěla přiblížit.

Published in: on 25 dubna 2010 at 15:05  3 komentáře  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2010/04/25/salat-salat-salat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

komentáře 3Napsat komentář

  1. Dobrý nápad. Zítra jedu do baumaxu pro semínka. Salát na záhonu mne nebaví (vůbec jsem zahradník na dvě věci 😛 ) a s octovou vodou mi nechutná. Mám ráda jen mladé lístečky bez ničeho.
    Dík za inspiraci.

  2. Jako dítě jsem hlávkový salát nesnášela, protože moje babička měla v KM nejlepší půdu na zahradě a tudíž pěstovala mimo jiné i hlávkový salát. Stále se to řešilo, přesně jak píšeš, jestli už se tvoří srdečka, jestli už jsou hlávky apod. A navíc jsem pro něj k babi musela chodit přes půl města. No teď miluju různé hlávkové saláty a pěstuju na pozemku domácí rajčata, pažitku a jiné bylinky. Na salát možná taky dojde.

    • Prostě salatové peklo, že? Trochu mi to připomíná martírium (nebo martýrium, sorry, nevím) s mletým špenátem. Umletý špenát prostě skoro nikdo nemohl ani vidět a když se teď dělá špenát z listů, které se jen lehce spaří/osmaží, možou se po tom všichni utlouci…


Zanechat Odpověď

