…kam až…

Musím říci, že jsem byla sama na sebe celeme zvědavá. Co udělám a kam až doopravdy, v reálném životě, mám stanovenou hranici tolerance. Myslím tím toleranci vůči ostatním národům, náboženstvím a zvyklostem…

Ale abych začala od začátku. Je léto a mí dva studenti češtiny – Henry a Pete odjeli ke svým maminkám do UK. Nedělám si srandu, Henry je na tři měsíce v Sussexu a Pete někde v té jeho díře ve Walsu. Takže jsem přišla o žáky, ale bylo mi to líto, když už jsem se dělala s tolika přípravami, toho zanechat a tak jsem probrouzdala Expats.cz a zkusila něco najít. Dva inzeráty hledající českou konverzaci zněly docela nadějně a tak jsem na ně odpověděla. Paul, jak se ukázalo, zřejmě našel někoho lepšího, protože se po výměně dvou e-mailů už neozval, zato IK se ozval a to tak, že hodně. Napsal mi SMS, taky asi pět e-mailů jsme si vyměnili a tak bylo jasné, že se potkáme a vidělo by se. Na obou stranách.

IK, to je něco, co mohlo být cokoliv. Jméno, přezdívka, zkratka – ledaco. Když se pak podepsal jako Iqbal, řekla jsem si Ajéje, tak to asi nebude Evropan, že? No, když se jmenujete Iqbal, tak to vypadá spíše jako prokletí, zejména pak po 11. září. Že není rodilý mluvčí napsal už v inzerátu, ale co je a odkud a tak, to prostě mělo vyplynout na naší schůzce.

Schůzka v centru města uprostřed lidí se zdála poměrně solidní. Kromě toho, že jsem byla zvědavá, byla jsem i napjatá a říkala si, jak z toho asi tak vycouvu, potkám-li se někým, kdo má fanatický výraz ve tváři, plnovous, turban a Korán v kapse… Na druhou stranu to, že žije v Praze už osm let, umí anglicky a byl velmi zdvořilý, hovořilo v jeho prospěch… No, uvidíme…

A vidělo se. Iqbal byl a je velmi sympatický mladý muž, něco málo přes třicet pět let, z Kašmíru. Jestli jste nevěděli, kde je Kašmír, buďte klidní, já taky PŘESNĚ ne… V Praze už opravdu žije osm let, má český pas a rád by získal i občanství, ale musí hovořit česky, což se mu prostě za tu dobu, co tu žije a obchoduje, nedařilo. Říkal, že už měl moc učitelek (některé evidentně Rusky), ale že to prostě nikam nevedlo… Dozvěděla jsem se, že je sice muslim, ale jedno pivo není na překážku, akorát nejí to vepřové a alkohol obecně mu moc nedělá dobré. Řekl mi, že si myslí, že Usáma je blázen a tak to v Koránu není. Že má dvě maminky, dvě sestry a asi čtyři bratry.

Po vyzkoušení z češtiny bylo jasné jedno – rozumí dobře, ale nikdo s ním prostě česky nemluví a on češtinu prostě nepoužívá, protože mu angličtina v Praze stačí a obchodní přátelé hovoří jeho nebo nějakým jiným jazykem. V Kašmíru se mluví kašmírsky, kdybyste to nevěděli. Kromě toho mluví pákistánsky, hindu a ještě dalšími asi třemi jazyky, které jsem si nezapamatovala a píše samozřejmě kromě latinky arabsky. Vystudoval politické vědy.

Po schůzce byl jasné, že nám to spolu půjde a tak jsme se dohodli na další a od té doby se vidíme 2x týdně. Sice říká, že já už budu mít velké děti, které kolem nás budou běhat a on se pořád bude učit česky, protože se to asi nikdy nenaučí, ale to je lež, samozřejmě. Jde mu to dobře, dobře rozumí, chce to jen cvik a mluvit a mluvit a ono to půjde.

Jen jsem zvědavá, kde seženu vzor té zkoušky češtiny pro cizince, abych se na to mrkla…

Published in: on 25 Červenec 2010 at 21:07  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2010/07/25/%e2%80%a6kam-az%e2%80%a6/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentNapsat komentář

  1. Tam se dělá jen pohovor s úředníkem, co si tak pamatuju ze školy, ne? Žádná zkouška… Ale možná se to vztahuje jen na uprchlíky, nás normální migranti moc nezajímají


Zanechat Odpověď

