Trhy

Přiznám se, že psát tento článek před dvě měsíci (což jsem sice v úmyslu měla, ale realizace holt neproběhla), byl by plný ošklivých a nevybíravých slov.
Díky médiím víme, že ovoce a především zelenina jsou zdravé jako blázen a že by jejich konzumace měla být pravidelná a velká. Jenže, kde vzít a nekrást? Zahrada rodičů se zelená jen tehdy, když zaprší, babička to všechno neoblítá, domů to máme dvěpadesát kiláků a po takové cestě to mnohá odrůda vzdá a tváří se dosti kysele, nemluvě o tom, že sezónní záležistosti poměrně často propásneme (nejčastěji hrášek a jahody). Nabízí se tedy obchodní řetězce. Jenže já opravdu nemám zájem o zeleninu z Portugalska, Polska, Španělska, Venezuely a Mongolska, ale z Litoměřic a nebo z jiné vyhlášené pěstitelské oblasti…
Pokaždé, když tu polomrtvou zeleninu v regálem vidím, říkám si: Ach jo. Pak se nabízejí asijští prodejci zeleniny, ale asi se shodneme na tom, že to je bída s nouzí. Ovoce sice vypadá dobře, o tom žádná, ale chuti jest nevalné a dost často tam t o jablko leží dva měsíce, mám já ten pocit.

Takže zbývají tržiště. Sice se jich v poslední době objevilo jako hub po dešti, ale mám pocit, že můj cestovní-bydlící rádius tedy rozhodně nezasáhly. Pracovní rádius (rozuměj na docházecí vzdálenost z práce) jsem měla Holešovickou tržnici. Minulý čas není uveden jen tak pro nic za nic. Můj zaměstnavatel se rozhodl změnit sídlo firmy a za novým jsme šli na okraj Prahy a Holešovická tržnice upravila svůj otevírací čas na od osmi do čtyřech. Br. To se nedalo stíhat ani omylem, to abych si vzala půl dne dovolené.

Přiznám se, že jsem byla značně roztrpčena, když jsem to četla, neboť tento zdroj se ukázal jako velmi lukrativní. Zelenina od místních pěstitelů, to samá jablka, ostatní ovoce obvykle z dovozu svěže vypadající, dobrý poměr cena výkon. Měla jsem svého pana zelináře, ke kterému jsem chodila nakupovat a vůbec jsem to měla docela zvládnuté a zaběhnuté. Moje roztrpčení šlo tak daleko, že jsem napsala na info tržnice s dotazem, co to jako má znamenat , a pro koho jako mají otevřeno, od osmi do čtyřech… Sice jsem žádnou odpověď ani nečekala, ale nakonec jsem ji dostala. Něco v tom smyslu, že nová prodejní doba lépe vyhovuje prodejcům a nakupující také budou spokojeni… O tom žádná, jsem štěstím bez sebe…

Vyhlásila jsem embargo a čekala, co bude. Farmářské trhy se otevíraly úplně všude, ale cestování – to byl jako výlet… Pan Cuketka (marně) vyzíval své čtenáře, ať nejsou líní a někam si zajedou…

Doma mezitím houstla situace. Neměli jsme cibuli, mrkev z Albeta byla stále hnusnější, jablka se nedala jíst, přituhovalo. A pak jsem povolila. Asi za měsíc jsem usoudila, že mě sice můj zaměstnavatel potřebuje, ale že to může půlhodinu počkat a RÁNO před prací jsem vyrazila opět do tržnice.

OH. Main Got, sedmé nebe na zemi. Utrácela jsem svoje dvacetikoruny jako v automatu. Baťoh se plnil a plni. Vše v luxusní kvalitě, přímo od pěstitele, za solidní ceny. Padala jsem opětovně do mddlob.

A tak upadám jednou týdně pod tíhou baťohu. Doma se opět rozproudilo křoupání mrkve, chroustání květáku (syrového), pokrajování okurků a loupání rajčat na těstoviny. Je to radost, přiznávám. Také přiznávám, že jsem „povolila“ ze zásady, že zboží chodí k zákazníkovi a že jsem na sebe pyšná a hrdá zároveň.

Doufám, že i vám se povede, alespoň teď v létě najít to svoje tržiště a ať žije vláknina!

Published in: on 2 Srpen 2010 at 12:07  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2010/08/02/trhy/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentNapsat komentář

  1. Mám už druhým rokem vlastní rajčata a bylinky a pažitku a petrželku a koriandr. Letos přibyly i velké tmavé fazole a taky dýně na Halloween. Nic tak nepotěší jak vlastní výpěstky. Nevím kam to dáme příští rok, protože zatím pěstujeme na místě budoucího altánku, no ale snad se nějaké místo najde. Čerstvé je prostě čerstvé.


Zanechat Odpověď

