Učím (se, už zase)

Moji tři loňští žáci odpadli. Není se co divit, čeština je věc těžká, ohebná a vyžaduje to celého muže, aby se jí věnoval. Zatímco s Henrym zůstaneme kámoši navždy, Iqbal je prozatím odstěhovaný do Plzně a je také oženěný (ale o tom fakt jindy) a sem tam si píšeme přes skype. Pete je doma v Bristolu a kamenosochuje tam nějakou sochu do nějakého veřejného prostoru, tak si jen jednou za čas napíšeme e-mail. Trochu marně jsem lovila nějaké nové žáky na Expats.cz, ale moc se to nevedlo. Učit se chtěli všichni, odepsat nikdo. Tak jsem rozhodila sítě v jiných vodách a vytáhla jsem rybku nikoliv zlatou, leč černou.

Charlotte, mamka od dvou krásných černých holek, která odjela do Evropy, bo holky vyrostly a teď tu učí angličtinu, nakonec přemluvila samu sebe a přišla na moji hodinu češtiny a už u mě zůstala. Je fakt moc prima. Sice má tu americkou výslovnost, ale – na hodiny se fakt učí, dost jí to baví a dost o tom přemýšlí a debatuje se svými českými žáky. Řepa už říká obstojně, ale tři jsou fakt problém, ostatně ne nadarmo je Ř jedno z nejtěžších hlásek na světě. Co je na celé věci také pěkné, je fakt, že jak se domluvíme, tak to je, počítáme obě s jednou hodinou týdně a nějakou přípravou na ni. Je to jasné, dané a přesné, což s „klukama“ trochu haprovalo.

Na druhou stranu jsem se žačkou stala i já. Řekla jsem si prostě jednoho krásného dne, že každé zboží má svého kupce a našla jsem si přijatelný poměr cena-výkon pro svoji francouzštinu. Objevila jsem Noeli, dívku krásnou jak jen může být, je-li matka Francouzska a otec Katalánec. Francouzština je jejím druhým rodným jazykem, takže rozumí nástrahám jazyka i z pohledu jiného než rodilého mluvčího, neb kromě katalánštiny samozřejmě mluví španělsky a anglicky. Hodina trvá obvykle tak hodinu dvacet a jsem fakt rada, že jsem do toho šla, už toho řeknu docela hodně.

Překvapil mě fakt, že i když se říká, že se jazyky zapomínají, tak mozek si vzpomněl. Ne sice pokaždé a pořádně (přesně), ale jde to. Čtení s porozuměním trénuju na Le Petit Nicola, koupil mi muž můj milený dvě knížečky v originále, gramatiku piluju v Grammaire Progressive du Francais a dost mě to baví a konverzaci a porozumění právě s Noeli. Je to prima. První hodinu jsem se potila až na zadku, byla jsem nervózní z toho, jak si nemůžu vzpomenout a tak vůbec, ale myslím, že po třech „kurzech“ to jde. Sem tam ještě přesně nerozumím a jde mi špatně budoucí čas a tak, ale umím spoustu nových hovorových slovíček z denního života, tak to se hodí vždycky.

Ostatně jazyky se hodí vždycky, ale nikdy mě to školní vyučování nebralo. Nikoho nezajímalo, co píšu, ale kolik tam mám chyb, co říkám, ale jakou mám výslovnost a slovosled a obsah zůstával kdesi v zapomnění. Já chápu, že je třeba respektovat pravidla, ale taky jsem jednou člověk a jsem ráda, když někoho zajímá, co říkám, co jsem zažila a tak, než jen, zda je před podstatným jménem určitý nebo neurčitý člen (což je pro mě nepochopitelné evidentně ve všech jazycích…).

A jak vy? Jeden nebo dva jazyky? Nebo jste věční začátečníci? Podělte se, svěřte se. Je-li vám můj článek inspirací, tak splnil svůj účel.

Published in: on 29 dubna 2011 at 11:24  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2011/04/29/ucim-se-uz-zase/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentNapsat komentář

  1. O hlásce ř jsem přemýšlel již před lety, asi bych to vyjádřil slovy tvrdé a měkké ř. Když zkusíte zrovna ty dva příklady (řepa a tři) a budete se soustředit, jak to vlastně vyslovujete, zjistíte, že ústa jsou úplně jinak našpulena, zkrátka úplně jiné hlásky. Podobně jsem zjistil u krátkých a dlouhých samohlásek, že např. „e“ a „é“ se opravdu vysloví stejně, rozdíl je jen v délce, ale „i“ a „í“ jsou opět úplně jiné samohlásky, je potřeba se zase soustředit na to, jak to vlastně vyslovujete.

    Libor


Zanechat Odpověď

