Furt učím

Ano, je to tak. Pořád učím cizince češtinu. Myslela jsem, že už nebude koho, ale nakonec zůstali dva žáci z „minulého školního roku“. Charlotte je učitelka angličtiny, je to afro-američanka jako když vyšije, je milá jako letní den, když se vyvede a DĚSNĚ se chce naučit česky. Protože sama učí, obávám se, že jí na učení – přípravu doma moc času nezbývá, a tak některé věci vysvětluji dva až třikrát za sebou. ALE – baví ji to, chce se učit a co na tom, že si pořád nemůže zapamatovat MÁM se dobře a místo toho říká JSEM DOBRÁ. Mám ji moc ráda, pěkně si s ní procvičím i svoji angličtinu a dává mi to naději, že to u nás ještě není tak špatné, když u nás chce někdo učit.

Zatímco Charlotte je naprostá začátečnice, Ernesto, to je jiná liga. Po osmi měsících intenzívní výuky skloňuje, časuje vzorně jako téměř rodilý mluvčí, někdy se hádáme o slovní vazby a celá výuka je v češtině, jen si někdy pomáháme anglickými slovíčky nebo krátkými spojeními. Husté na celé záležitosti je fakt, že Ernesto je Španěl a španělština, jak jistě dobře víte, je jazyk rychlý jako prd. Takže sem tam trochu koktá nebo zadrhává, protože to chce říct moc rychle (nejsem na tom ve francouzštině o nic lépe), ale nejde mu to. Nicméně – hodiny jsou to opravdu povznášející, češtinu tam spolu mrskáme o to šest a někdy prostě nevím, a musím se druhý den podívat na netu do slovníku spisovné češtiny, abych našla odpověd na něco, co mi přijde vyloženě logické (nedávno jsem všechny svoje kamarády oblažovala faktem, že Kadáffí se skloňuje podle vzoru jarní, stejně jako Jiří, přičemž Jiří by se mohl stát samostatným vzorem pro skloňování podst.jmen končících na –í, třeba krejčí) (dobré, ne?). Samozřejmě vznikají í komické situace, zatím nejlepší je tato:
Páry sloves – dokonavá a nedokonavá. Vydržet. Petro, je k tomu pár Vydržovat? Spadla jsem pod stůl. Ano, když se vydržíš dlouho učit češtinu a najdeš si práci, tak budeš bohatý a budeš si moci vydržovat nějakou milenku. Smáli jsme se až do konce hodiny…

Tak asi tak. Stále učím za čaj, myslím, že to prostě není charita, ale oplátka za oplátku a zatím mě to baví.

Published in: on 3 října 2011 at 09:48  Napsat komentář  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2011/10/03/furt-ucim/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Zanechat Odpověď

