Čtení do MHD

Městskou hromadnou dopravou jezdím dnes a denně, řekněme čtyřicet až padesát minut jak ráno, tak večer. Přečtu toho opravdu hodně a kvalitu knihy hodnotím podle toho, kde zvednu hlavu, abych se podívala, kde tak asi jsem.

Při zvedání hlavy se dívám také mimo jiné kolem sebe, kdo si co čte. A na čem. Po 14ti denním průzkumu vyšla najevo asi toto – čte si polovina osazenstva v autobuse či metro. Polovina z této poloviny čte klasické knihy, druhá polovina jede v e-čtečkách, tabletech nebo děsně chytrých telefonech. Pěkné na tom je, že tyto poloviny prakticky nemají společné jmenovatele.

Tedy – viděli jsme mladého borce, džíny, bunda, baťoh, který četl knihu rozměrů hodnou do studovny (a na ni měl ten baťoh), o váze řekněme tři kila. Sem tam jedeme se starším pánem, který má skvělou čtečku s velkými písmeny a řádkováním 1,5, který si tam vesele čte nějaké zahraniční tituly. Ženy se zabývají čtením lehkého žánru ve vázané podobě stejně jako mladé dívčiny a pak stojím vedle dámy kolem 40ti let, která briskně „obrací“ stránku za stránkou na malém i-padu.

Nejlepší na tom všem je, že jsou tyto dvě komunity vzájemně spojené cestováním v malém prostoru a cestují vklidu. Ještě jsem neviděla, že by nějaký klasický papírový čtenář přišel k někomu se čtečkou a mlátil ho tou knížkou do hlavy a vykřikoval na něj: Ničíte klasické vydavatele! A stejně tak nikdo s něčím e-lektronickým nepřiel ke čtenáři bichle a nekřičel na něj: Kvůli vám se kácejí lesy, papírové knížky jsou přežitěk a měl byste se stydět.

Je to naopak pěkné prolnutí trhů a líbí se mi, že to jde. Jsem papírový čtenář snažící se do firemního telefonu nějaké knihy stáhnout se střídavým úspěchem. Líbí se mi aplikace městské knihovny, která do čteček nabízí klasiku v podobě Čapka, která mi ovšem nejde stáhnout a ráda chodím do knihovny přesto, že si sem tam přinesu už knížku, kterou jsem četla… Líbí se mi, že si můžu vybrat a nikdo mě nepřesvědčuje, že tohle je super a tohle už je totálně out…

Published in: on 1 Listopad 2012 at 09:15  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2012/11/01/cteni-do-mhd/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Komentáře: 2Napsat komentář

  1. Ok, díky za tip na knihy F.Forsytha, moc jsem si ho během dovolené u moře užila (Kvintet) a budu si ho dále půjčovat. Taky miluju knihovny a čtu jen papír.

  2. Zbožňuji vůni nových knížek, mám moc ráda zvláštní pach místní městské knihovny, ale když jsem si nedávno s úspěchem stáhla Wievega do Samsunga, byla jsem nadšená. Je to přesně titul z kategorie „přečtu a zahodím“ a nemusím řešit „kam s ním“, už mi nebude zabírat místo v knihovně!🙂


Napsat komentář

