Nezdravení

Bože, toto je spíše článek do 1000věcí, co mě serou (jim to tam pošlu), ale kdyby to neprošlo, tak to pro jistotu uveřejním i zde. Nevím, jak vás ostatní, ale mě doma učili zdravit. Pořád. Inu B u P je malá dědinka, dva tisíce obyvatel i s přilehlou částí, babička byla zubní sestra u zdejší zubařky, takže ta znala všechny. Zevnitř. Otec v hospodě nejchytřejší hlava, takže ho znala ta zbylá menšina, která omylem k zubaři nikdy nezavítala. Takže to bylo pořád POZDRAV! NAHLAS! BRÝ DEN! I toho pána z Jugoslávie, co jsme se ho jako malí s bráchou báli, protože divně mluvil a moc hodný na nás teda nebyl. Dobrý den v obchodě, dobrý den na ulici 12x po sobě, dobrý den sem, dobrý den tam.

Ne nadarmo se mi to tedy vpilo pod kůži. Takže teď dělám co? Zdravím. Jak jsem doma, chodím ven s kočárkem, tlačím ho před sebou, výhled jak z Petřína a potkám starší pár se psem. Pozdravím, oni odpoví, jede se dál. Potkám matičku s dítkem, co spí jako zabité, pozdravím, paní odpoví, jede se dál. Potkám jinou matku, co čumí jak puk z gumy přímo na mě, pozdravím, a víte co? NIC. Prostě neodpoví. A v tu chvíli mě vezme čert a jsem fakt opravdu hodně a vážně naštvaná (ne, dobře, jsem fakt nasraná).

Pane Bože, co je mi do toho, že se neznáme (že jsme spolu nerodily, sakra), ale tak snad vím, co je slušnost a na pozdrav odpovím, ne? Ne, ani ne. Evidentně nás doma neučili to samé. Ach jo. A stejně tak mi sem tam neodpoví nějaké starší dámy, co se s tím svým čoklem nesou jako h+no v koši (jak říkala moje druhá, již mrtvá babička). Ne, nejsou hluché, ja zdravím nahlas. Fakt to nechápu. Někdy, pro jistotu, pozdravím dvakrát, jak jsem naštvaná…

Myslím si, že zdravit je pěkné, lehce venkovské, a protože bydlím na samém okraji Matičky Prahy, kde si konec města podává ruku s venkovem, myslím si, že to sem patří a ne že ne.

Takže všem, co neumějí odpovídat na pozdrav – mor a neštovice na vás!

Published in: on 20 Květen 2014 at 20:16  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brouckoviny.wordpress.com/2014/05/20/nezdraveni/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Komentáře: 3Napsat komentář

  1. Pozdravit a připodotknout něco o počasí, tak to máme tady.
    Ovšem tady v Portsmouth je ještě jiná varianta: „hello mate“. To mě trochu mate, ale zvyknu si taky.😎

  2. hm. doporučuji úvodní scénu krokodýla dundee v newyorku …. někdy se pozdrav prostě neslučuje s konvencí.
    specificky v pražských činžácích, kde často jen cestou dolů ze schodů potkám víc lidí, než na vesnici za celý týden – se prostě zdraví jen sousedi z nejbližších dveří a blízcí kamarádi, ale lidi na ulici už ne. prostě – jiný kraj, jiný mrav. aneb tu mrav a onde nemrav, a obojí je správně.
    přestože souhlasím s názorem, že NEOPDPOVĚDĚT na pozdrav je přinejmenším neslušnost. leč zkuste se projít někdy v poledne po wenclu, či ve špičce se prodírat nacpaným krtkem, a každého slušně pozdravit, …. možná vám pak bude na kraji prahy připadat, že dvanáct tisíc pozdravů ten den již stačilo – a že pár kroků od baráku už chci mít od všech pozdravů pokoj, a možná i oni ode mně.

  3. Dobrý téma, Peťo….u nás v baráku se zdravíme kupodivu všichni, neb u nás není výtah a na schodech se prostě nedá tvářit, že jsme neviditelní, že. A po 3 letech už se zdravíme i se sousedy, kteří na nás mor a neštovice posílali denně po celou dobu rekonstrukce našeho bytu. Co pije krev mě, je nezdravení prodavaček v obchodě. Pocházím z malého města a návštěvu většiny obchodu bych nazvala skoro až společenskou událostí (každý zná každého, takže pozdrav a optání se na zdraví rodiny je základ a až pak se nakupuje). Tady v Praze – ano, chápu, 1000 lidí za den – pípání jak v blázinci a toho každou minutu reklama na zlevněný salám, rohlíky a Bůh ví, co ještě, takže na společenskou konverzaci není čas….ale když už teda nepozdraví první prodavačka, je slušnost ODPOVĚDĚT na pozdrav mě. Má na to 2 šance (na začátku a na konci) a drtivá většina nevyužije ani jednu z nich. Takže sice mám v tašce čokoládu v akci, ale jistou pachuť k tomu….


Napsat komentář

